Funktionellt eller fint?

DSC_2290

Nä, jag tänker inte att det ena måste utesluta det andra, men ibland kan det vara en utmaning att få båda kriterierna helt uppfyllda.

DSC_2277

Vårt badrum är litet. En tvätt-pelare, ett badkar, handfat med skåp och två vägg-skåp som en snickare fått bygga är vad som får plats. Allt som gick att ”vägghänga” är vägghängt vilket innefattar toalettstol, handfatsskåp liksom papperskorg och toalettborste. Tyvärr är vägghängda badkar ytterst sällsynta men tänk vad praktiskt om det fanns! -städningen under badkaret känns alltid mindre lockande.

DSC_2262

För det är just det det handlar om för mig. Det skall vara lättstädat, och allt skall ha sin plats. Att leta efter saker som inte är där de borde vara gör mig lätt grinig, att lägga tid på onödigt letande känns….onödigt? Så praktiskt och funktionellt är viktigt.

DSC_2295

Men så är det den där nischen. Den som jag bara var tvungen att propsa på när vi renoverade för kanske tre år sedan. Den är inte främst praktisk. Inte direkt funktionell heller. Ytterligare ett stängt skåp hade med stor säkerhet varit mer lättstädat. Men något att vila ögonen på, något som var mer fint än funktionellt ville esteten i mig ha.

DSC_2262

Plåster finns i en liten burk. Hårband i en annan. Smycken jag aldrig använder (det vill säga alla smycken jag äger) i en tredje. Det funkar helt klart, och tack och lov finns därmed ett användningsområde för alla de små kära burkar och askar som finner sin väg till vårt hem. Glashyllor är tyvärr inte förlåtande mot damm, men oj vad hyllorna ändå är värda att vara där. Funktionellt – ja och nej, Fint – (om jag får säga det själv) ja.

DSC_2297

2 reaktioner på ”Funktionellt eller fint?

Lämna en kommentar