Att hitta varandra

För mig som inte är aktiv på Facebook och dessutom missade det där med ICQ (hette det så?) och andra chat-pragram i tonåren är det ibland svårt att se människor bakom olika alias på internet. Min ibland obefintliga respons på kommentarer är något jag skäms för…

DSC_1204DSC_0745

För några år sedan visade min man mig Instagram. Man skulle kunna säga att jag föll som en fura. Så mycket vackra bilder & foton! Något som jag bara trodde fanns i Elle, Plaza och Residence. Ovan som jag var med sociala medier så tog det ett tag att förstå saker som att scrolla, hur man kunde söka eller att det gick att se vad andra människor skrev,  men ibland går det lära en gammal hund att sitta och såå glad jag är för det!

DSC_1420DSC_1438

Få, för att säga så gott som inga, av mina vänner delar mitt intresse för färg, form, foto, arkitektur och hem (tur då att vi har annat gemensamt). Blickarna som utdelas när min mun helt plötsligt börjar prata om hur en grå vägg känns för kall i färgen för att harmoniera med den varmare stensorten säger allt. Ingen delar intresset. Men på internet finns en annan värld. En liten tillflykt-ort.

DSC_1501DSC_1478

Instagram ger mig ett sammanhang där ”udda” inte alls hör ihop med mig. Där är jag bara vanlig. Dessutom hittades jag av, eller så hittade jag till (?) Lisa, som gick ett år i på samma naturvetenskapliga linje som mig. Efter första året bytte Lisa till en mer kreativ skola i storstaden. Vad jag minns har jag inte sett henne sedan dess – tills nu då. När jag såg att hon flyttat ”hem” till kommunen igen och startat ett eget företag så kom nyfikenheten. Väl inne på hemsidan så blev förtjusningen stor så jag tog mod till mig och frågade om jag fick komma och hälsa på. Turligt nog fick jag det.

DSC_1450DSC_1458

Det händer att min man klagar på att jag frågar tusen frågor när jag träffar nya människor. I sammanhang med många människor trivs jag sällan, men att få möjligheten att höra hur nya människor tänker, väljer och lever intresserar mig mycket. Många frågor gav i alla fall intressanta svar som tex att kuddfodralens textilier är tryckta på Ljungbergs (som går att läsa om här). Det känns bra i hjärtat när produkterna tillverkas i Sverige och hänsyn tas till miljön. LISALISA har en webshop där man kan titta närmre på kuddar, handdukar, disktrasor och annat fint.

DSC_1441

Kanske längsta texten i denna bloggen, så slutligen, Tack instagram för de nya bekantskaper som berikar och nu även förskönar vardagen.

 

En reaktion på ”Att hitta varandra

  1. Håller verkligen med! Jag har iofs några vänner med inredningsintresse men på instagram känner jag en sorts gemenskap med många som jag inte ens har träffat. Lite tokigt det där men också härligt:-)

Kommentera

