We decor life – gammalt

 

”something old, something new, something borrowed, something blue” är egentligen ett ordspråk som hör bröllopen till, men kanske går det lika bra att sätta i inredningssammanhang?

 

DSC_2797

För tjugo år sedan var det helt otänkbart för mig att besöka en loppis. Samma motstånd kände jag för att ärva någon annans saker. Det var som om en påhittad lukt av gammalt hade fastnat i näsan, en lukt jag aldrig trodde gick att få bort.

För femton år sedan gick svärfarmor bort och en lägenhet var fylld av föremål. Motståndet gnagde fortfarande men där stod vi, ett gäng barnbarn som fick i uppgift att se om något skulle sparas före Röda Korset hämtade rubb och stubb. Rubb och stubb som i ett helt livs älskade föremål nedplockade i kartonger. Saker valda med omtanke genom år av familjeskapande, åldrande, änkeliv och livsslut.

DSC_2798

Jag kan minnas vart någonstans i lägenheten jag stod när känslan slog mig, känslan som inte gick att avgöra om det var sorg eller kärlek eller kanske en blandning av båda? Känslan av att en människa på sätt och vis fanns kvar hos oss genom hennes val av saker genom livet.

Plötsligt vaknade ögonen. Kanske fanns ändå något vi faktiskt ville spara? Idag, femton år senare tänker vi fortfarande på svärfarmor när vi plockar fram mon Amie kaffekopparna eller slänger ner mynten i träskålen. Och doften av gammalt har fått en helt annan innebörd.  DSC_2802

Här, hos living by W, finns Karins fina tankar om gammalt.

 

4 reaktioner på ”We decor life – gammalt

  1. Fina tankar du delar här. Ja, det som en gång med omsorg är utvalt av någon annan är lite som en spegel av den personen. Nu skall jag ta mig en extra blick runt omkring här hemma och låta tankarna gå till pappa, mormor och gammelmoster. Kram

  2. Så himla fint, Emma ❤ Känner så väl igen mig i de där tankarna. När jag var med mamma in på loppisar för tjugo år sedan vände jag i dörren om det luktade och tyckte mest det kändes jobbigt bara att ta i sakerna. Numera är det inte alls så. Min dotter är fantastisk på att handla second hand och jag tänker att det ändå måste vara det allra klokaste i dagens värld, att inte bara slänga utan ta vara på gammalt som fortfarande har tid kvar.

Kommentera

