Boktips

DSC_7809

För ett par år sedan stängde jag av TV´n. Det fanns inte några program som fångade mitt intresse tillräckligt för att otåligheten inte skulle göra sig påmind. Ibland började jag se något men oftast slutade det med att jag samtidigt vek tvätt, plockade in i diskmaskinen i rummet bredvid eller bläddrade i någon tidning. Undantaget är ”På spåret” som fortfarande fängslar mig totalt.

När Stina var som sämst i sin cancerbehandling lämnade min mamma en dag en ”två dagar-bilaga” från GP på sjukhuset. I bilagan fanns ett reportage från Charlotte Rydings kök som jag tittade på om och om igen. I samma bilaga hade också Frida Ramstedt en sida som fångade mitt intresse. Under Fridas bild fanns också en blogg-adress. Blogg var något jag aldrig läst och jag var helt övertygad om att bloggar bara var som öppna dagböcker, något som inte intresserade mig alls, men jag testade i alla fall att slå in adressen. Där och då insåg jag hur fel jag hade. Många långa vakna och oroliga nätter följde och så småningom hade jag läst alla inlägg som fanns i Fridas arkiv och fler bloggar därtill.

Nu är det som en rutin att scrolla igenom några sidor på kvällen, som ett sätt att lämna dagen och få huvudet att sluta fundera, planera och projektera. Bildknark är mitt sätt när andra tittar på TV.

Hur mycket jag än tycker om scrollandet så är en bok eller tidning alltid något lite extra. Gärna med fin papperskvalitet och tygklädd pärm. Några böcker har bläddrats i fler gånger än vad som går att minnas, andra plockas fram mer sällan, men i traven som just nu ligger i trappan finns bland annat Ida Magntorns Home Stories (tror Ida har ny bok på gång), Lars Lerins Naturlära (som jag först lånade på obestämd framtid av min mormor och när jag sedan lämnade tillbaka den fick jag den åter av henne i gåva. Hon såg nog min plågade min när jag skulle lämna den…), boken ”Hemma” är ett loppisfynd som jag förknippar med Jette på Floramor och Krukatös då jag under en period var tillsammans med sonen och spenderade mycket tid tillsammans med Jette som inspirerade mig stort. Även tre böcker från IKEA ligger i traven; Var Dags Fest, Hitta och boken med en av mina favoriter – Ingegerd Råman.

Många fler bra böcker finns i gömmorna här hemma och biblioteket är ju en fantastisk plats, så tipsa gärna om ni har några favoriter!

DSC_7810

En reaktion på ”Boktips

Kommentera

