Sommarlistan 2017

I almanackan står det redan juni vilket tyder på sommar även om det just idag har regnat mer än marken kunnat svälja. I morgon är det redan dags för barnen att stå ute på skolans fotbollsplan och sjunga ”den blomstertid nu kommer” så alla tummar hålls för bättre väder under morgondagen.

Sommaren är onekligen på gång och Sverige längtar mer än någonsin efter semester. Stora planer sätts ihop och förhoppningar byggs upp. Hos mig är det inte riktigt så.

Sommaren är vacker på alla sätt och vis men jag har svårt att ta till mig att 4 veckor i juli skall vara årets höjdpunkt, stunden då alla drömmar skall slå in, och att resten av året mest liknar en transportsträcka. För en vardagsälskare känns det främmande, och kanske är det just att sommaren förväntas vara så festlig som ger mig motståndet.

DSC_1736

Med det sagt så fick ändå denna sommarlistan mig att fundera på närmsta månaderna. Efter lite googlande fanns många listor att finna.

Sommaren 2017:

Projekt:

Vår baksida behöver en stor dos kärlek. Planen finns redan färdig i huvudet. Tiden senaste året har dock gått till annat. Tid i sommar ser det inte ut att bli överflöd av men tummarna hålls ändå hårt att det är nu det händer…

En pergola skall byggas, en stor låda (likt denna) skall hamna på plats, spaljéer med tillhörande växter skall upp mot förrådsväggar, mossa skall ersättas av sten. Bland annat…

I Elsas lista finns frågan: ”Vad vill du verkligen hinna med?” och det enda jag verkligen önskar är att ha mer tid med barnen. Detta årets jobb har varit en stor kontrast till de senaste 10 åren och kommande halvår ser ut att bli likadant, men sedan skall jag nog vara i hamn och kunna bromsa lite.

Resa:

Mina bästa resor är de lite kortare. Sverige har så mycket att erbjuda och om det blir tid till att vara borta längre så skulle jag kunna tänka mig Norge, men min förhoppning är att få se små fina pärlor runt om i vårt vackra land.

Små fina pärlor finns också nära tillhands i vardagen. På Nääs bakas ibland bröd på gammaldags vis. Till vardags äter jag sällan mackor, men detta är något helt annat! Smaken av eld slår det mesta.

I Tollered finns också Nääs Fabriker som ständigt utvecklas. För någon vecka sedan öppnade badhus nere vid vattnet och så finns ju alltid de fina butikerna som bland annat Brique. Att sitta på Näss Fabrikers ute-servering en sommarlunch kan jag riktigt längta efter.

Vardagsäventyr kan få vara allt från Feskekörka till en kort sväng till Stockholm med favoriter som Zetas och Rosendals trädgård. Rosendals finns mer om här. Barnen längtar dock mer efter höghöjdsbanor i Borås och trampolin-parker i Stockholm. Att ta med barnen och resa själv är något jag verkligen gillar, allt måste inte göras som familj, när det ”bara” är jag och barnen läggs all tid på att faktiskt lyssna och prata med de två bästa som finns, något som vardagslogistiken ibland sätter käppar i hjulen för.

…eller varför inte Varberg som alltid lockar mig. Varberg bjuder på ett outtömligt utbud verkar det som!

DSC_4811

Tidiga sommarmorgons-prommenader före resten av världen vaknat är inte heller fel. Kanske är det just det jag saknat mest senaste året. Dags att försöka ta igen med andra ord.

…och någon gång under augusti kommer vi troligtvis få en liten kusin. Sommarens absoluta höjdpunkt. Så fint så ord inte kan beskriva.

Att sammanfatta sommaren med ”projekt” och ”resa” känns så traditionellt som det kan bli, lägger man till ”läsa” har vi sommarens hela grundplåt.

Nu har den värsta störtskuren dragit förbi här verkar det som. Kanske blir det ändå vita små klänningar utan regnjackor över och nya glansiga ballerinaskor istället för stövlar i morgon? Oavsett väder så blir det sommar och nog blir det en fint hur det än blir ❤

 

Kommentera

