Min fredagsbukett maj 2017

Inget slår naturens dofter. Jag vill inte missa en sekund med dofter av varm kåda och barr eller syrenens söta toner. Dofterna ger så många minnen.

DSC_5546

Dofter och blommor är några av de klaraste minnen jag har från min barndom. Med lätthet minns jag Nääs-skogens vitsippor då vi plockade buketter större än vad händerna kunde hålla och fäste dem på pakethållaren, jag minns hur huvudvärken nästan smög sig på när Häggen blommade som mest och lika tydligt sitter minnen kvar från fresiorna vi valde till mamma då min lillasyster föddes.

DSC_5547

Hundkäxen plockades aldrig för doftens skull men plockades – det gjordes dem ändå flitigt. I slutet på mellanstadiet minns jag att blomplockandet plötsligt blev mer medvetet. Från att ha brutit av de flesta blommande växter som kom i min väg kan jag minnas att jag istället började fundera redan i förväg vilka färger jag skulle välja och vilken form jag ville skapa.  Hade jag siktet inställt på att hålla basen vit var naturligtvis hundkäxet en favorit.

DSC_5552

Och fortfarande är hundkäxet (liksom daggkåpan) en favorit – så skir, lätt och luftig i sitt uttryck.

Min fredagsbukett denna veckan går att plocka upp från vilket dike som helst. Fler fredagsbuketter går att finna här, här och här.  Fin fredag till er!

2 reaktioner på ”Min fredagsbukett maj 2017

Kommentera

