Om ett hem

Så många funderingar har cirkulerat i min tankevärld sedan i september. Tankar, slutsatser, nya teser och fler antaganden. Vad är ett hem? När blir ett boende något man kallar – och känner ÄR – sitt hem?

Kanske har något funnits där en längre tid men efter inspelningen av SVT´s ”Vem bor här” blev det så mycket tydligare. När frågan kom förra året kände jag mig inte redo, men i höstas när frågan kom igen lyckades Lisa övertala mig. Och vilken tur! Oavsett resultat i tävlingen vann jag bästa priset, för det är omöjligt att inte förälska sig i Rina, Gustav, Anna och Christine. Att få nya bekantskaper helt förutsättningslöst där ingen kan börja att berätta om familj, boende, livsstil, jobb är otroligt spännande. Samtalsämnen som sällan dyker upp första gångerna man ses lyfts på några timmar. ”Djupa” ämnen är det enda som går att prata om då alla ”ytliga” ämnen är förbjudna – vad som nu är djupt eller ytligt? Dessa fina människor ligger mig oavsett mycket varmt om hjärtat!

Efter de tre inspelningsdagarna ramlade många funderingar in på hur det kommer sig att det ser ut som det gör här hemma? Dock har ju en hel del hunnit ändras sedan inspelningen, men varför spelar det mig någon roll? För vem ”inreder” jag/vi? Vad är syftet och målet?

Många gånger har funderingarna landat i att vi alla kanske är olika på så sätt att vissa är mer visuella medan andra möjligtvis bryr sig mer om t.ex. ljud. Just det exemplet är från vår vardag då det ”stressar” mig med oordning och saker som ligger över allt medan Daniel har svårt för ljud som t.ex. musik, när barnen sitter och trummar på valfritt kastrulllock, klappar takter, härmar ljud eller sjunger samma sång för tusende gången. Jag finner inte ro när det är rörigt runt mig, Daniel finner inte ro när ljudnivån är hög.

DSC_2598

Tyvärr påverkar det mig så att vissa affärer undviks (hemska tanke att handla mat där halva butiken är uppmärkt med stora skyltar i gult och rött och hyllorna är höga och överpackade…) och ibland blir det svårt att hålla fingrarna i styr när dom bara vill flytta lite på något, ställa undan något annat och gruppera något tredje…hemma hos någon annan. Inte bra alls det där. Men nej, jag pillar inte på andras hem även om lusten faller på…

DSC_0008

Men vad handlar det om egentligen? Är hemma något skapt att ”visa upp”?

DSC_4676

Nä, jag försöker rannsaka mig själv, men tror nog ändå inte det. Vi utgår från de behov vi anser oss ha. Tyvärr är våra åsikter ofta skilda, vilket t.ex. gäller TV´n som jag gärna skulle förpassa till övervåningen men resten av familjen vill behålla och demokrati är nog ändå det bästa… Utan tvekan tas givetvis inspiration in från omvärlden, det vore dumt att inte inse det, då synen nog är mitt starkaste sinne. Att väggarna är gråa nu och var vita 2006 är ingen slump utan helt klart en påverkan av omvärlden. Icke desto mindre ser det ut som det gör nu för att vi tycker om det. Lugnt, tryggt, vilsamt. Eller? Det är hur jag upplever det, och det är det jag vill ha ut av vårt ”hemma”. Någon annan skulle säkert uppleva det annorlunda, kanske rentav tråkigt? Gissningsvis skulle jag också vilja ha ut något annat av mitt hem om min arbetsplats var just lugn och vilsam, men nu när den är just motsatsen så är det för mig skönt att komma hem till kontrasten.

Hur tänker ni om era boende?

 

2 reaktioner på ”Om ett hem

  1. Emma, så roligt att få se programmet, dig och ditt hem! Så fint ni har det och så mycket Du det är! Spännande med så många olika sorters hem som var så väldigt fina (och lite galna) på sitt sätt.

    Bra också att jag nu kommer känna igen dig på nästa bloggevent så jag får chansen att säga hej (och inte missar dig som jag gjorde i Göteborg i februari) 🙂

Kommentera

