Örebro slott

Som skolämne låg historia lägst i rang hos mig. När kungar levde, vem som var gift med vem och vem som hade gjort vad fastnade aldrig i mitt minne. Jag minns ämnet mest som memorering av årtal, slagfält och namn – inget jag var intresserad av.

DSC_5104

På senare år kan jag fortfarande otroligt få kunganamn och inget av namnen kan kopplas till rätt årtal men någonstans längst vägen har jag upptäkt att historia är så mycket mer än just det. Historia kan vara livsöden och berättelser om människoliv och om något – så är det ofta sådant som fångar mitt intresse.

DSC_5165

I söndags var vi då på guidad visning av Örebro slott. Vi fick höra historier om Lasse-Majas rymningar och om hur kungen (…men minns inte vilken kung eller vilket år…) till slut benådade Lasse-Maja så han kunde skriva ner sina berättelser, vilket blev en av dåtidens mest populära skrifter.

DSC_5129

I en annan vacker sal som använts som festsal berättades om mattraditionen på finare tillställningar i kungens sällskap. Ingen fick sluta äta före kungen så var man mätt tog man sin fjäder – stack ned den i halsen – kräktes – och på så sätt fick lite till mat plats i magen.

DSC_5120

Även spökhistorier och politiska berättelser – då riksdagen huserat i Örebro slott – berättades. Barnen tyckte naturligtvis att spökhistorierna var spännande medan jag fastnade för den smarta landshövdingen som låtit renovera slottet för att försöka få tillbaka riksdagen till Örebro. När riksdagen inte var inne på samma linje utan ville stanna kvar i Stockholm flyttade landshövdingen själv in. Smart drag där, att få ett fint renoverat slott att flytta till.

DSC_5098

Efter 45 – 60 minuter hade vi fått se fantastiska rum, källarhålor med fängelseceller där fångar suttit instängda, första riksdagssalen och dessutom lärt oss en hel del nytt, så nu är bara frågan vilket slott som skall besökas nästa gång?

En reaktion på ”Örebro slott

Kommentera

