Hos min syster

Systrar har jag fint nog två av – mellanbarn som jag är – en bror finns där också som delar mellanbarnsrollen med mig. Samma föräldrar men ändå så olika sinnen, tankar och önskningar. Intressen som delas och andra som inte alls är gemensamma.

DSC_3644

Hemma hos mig vill jag ha det lugnt, som någon sorts trygg vrå eller plats för vila. Färgerna är få och saker och ting får gärna vara på sin plats. Oordning gör mig rastlös och orolig. Kanske vill jag ha mitt hem så som en kontrast till mitt rätt livliga arbete.

DSC_3649

Hos min storasyster är det alltid liv och rörelse, vart saker hamnar är inte så viktigt. Folk kommer och går mest hela tiden och alla känner sig alltid välkomna. Stort hjärta och inbjudande på alla sätt och vis och så olikt från hemma hos mig. Mycket intressant det där, hur vi skapar våra hem på skilda sätt även om vi är uppväxta i samma familj.

 

Kommentera

