Att unna sig

 

Mitt uppe i nyanställningsintervjuer på jobbet är det några ord som fastnat. Jag ställer frågor om smått och stort men många frågor landar i samma ämne. ”Vad är egentligen hälsa?” ” Hur gör det avtryck i ditt vardagsliv?”

 

DSC_2135

Söker man jobb inom kategorien friskvård landar många av svaren i samtal om träning och kost. Kanske för att man ger de svar man tror förväntas av en? Men är det mat och rörelse som är definitionen på hälsa?

DSC_2327

Helst verkar det som om man inte vill framstå som sträng och dömande och många samtal innehåller meningar om att ”unna sig”, men vad betyder egentligen det? Vad är en rimlig belöning? Är det ens en belöning att ge oss själva något som de flesta av oss anser är mindre bra för vår fysik? Eller är det kanske så att även om belöningen inte gynnar vår fysik så kan den ändå skänka vårt sinne så stor njutning att det i slutändan faktiskt ger lyckohormoner och blir till en fysisk fördel? Och borde vi inte ge oss själva det bästa, så ofta det går? Ta hand om oss och vårda det som är vi?

DSC_3089

 

Jag tror inte på rätt och fel. Knappt i några sammanhang. Rätt för mig idag behöver inte vara rätt för dig idag, och inte heller behöver det betyda rätt för mig i morgon. Jag har inga svar, men just nu tänker jag nog att jag skall unna mig lite mer.

DSC_2045

Men vad skall jag unna mig? Jo, det blir inga färgglada småbitar att plocka från ett påskägg och stoppa i munnen. Det blir inte heller den där ljuskällan jag drömt om i många år. Men det blir mer tid utomhus. Jag skall ta mig tiden att lukta på skogen, samla kottar, kasta stenar i vattnet med barnen, plocka små vårbuketter, skynda mig ut i morgondimman och utforska nya stigar. Saker som fått stå tillbaka när annat som tagit mycket tid känts viktigt, men nu skall jag unna mig. Unna mig det som faktiskt för mig är ”en rimlig belöning”.

DSC_2329

 

En reaktion på ”Att unna sig

  1. Japp det är viktigt att unna sig! Glad påsk,
    Hälsningar från Schweiz //Sofia (…http://sofiacm.com, min blogg för wellness och inredning)

Kommentera

