Kulören rosa

DSC_1702

Hanna Wendelbo (som finns både här, här och här) håller i #fotoutmaningmars2017 på instagram och idag, på internationella kvinnodagen, är ordet rosa. Rosa som jag inte ens kan minnas att jag tyckte särskilt mycket om som barn. Rosa som båda barnen har älskat mellan 2 och 5 års ålder. Rosa som båda mina systrar fortfarande älskar.

DSC_1705

Just det där att båda våra flickor haft en ”rosa period” tycker jag är otroligt intressant. Vad är det som gör det? Har mitt motstånd mot rosa påverkat så önskan efter kulören blir ännu större? Är det något med att barn får mycket uppmuntran (”så fiiiin du är!”) när de har rosa små klänningar? Eller är det något inifrån dem, utan påverkan av omgivningen?

DSC_1682

Av mina tillhörigheter är det få som är just rosa, men denna kannan med tillhörande koppar som stod där på en hylla på loppisen blev till och med jag förtjust i. Särskilt med lappen som sitter kvar under koppen.

 

2 reaktioner på ”Kulören rosa

Kommentera

