Stockholm

dsc_0573

Stockholm är så fint med vattnet som slingrar sig in i staden. Vackra fasader – en del av dem nästan i klass med Paris fantastiska byggnader – och båtar som nära på kantar de stora gatorna.

dsc_0561Men ändå, jag kan nog inte stämma in i ”Stockholm i mitt hjärta”. Inte främst på grund av att det bara är just den textstrofen som stannat i minnet, utan snarare för att mitt hjärta alltid kommer sätta naturen främst. Det är i skogen, vid vattnet, på berget eller vid åkrar och ängar som mina axlar sänks ner och pulsen saktar av.  dsc_0572 För varje Stockholmbesök känner jag mig mer och mer hemma, steget till att bli stadsbo känns dock ändå avlägset. Det slitna uttrycket stämmer fortfarande; ”borta bra men hemma bäst”.

 

Kommentera

