Gråväder

Sedan i början på hösten har jag, med mina mått mätt, varit ovanligt mycket inomhus. Vissa dagar har solen bländat mig när jag försökt se datorns skärm men ändå vägrar jag dra ner persiennen på kontoret. Mitt skrivbord är helt oanvänt, fönsterkarmen är platsen där datorn allt som oftast hamnar, på så sätt får jag i alla fall uppleva vädret utanför. Telefonmöten är efterlängtade – då kan man ju lika gärna traska runt i skogen samtidigt som man pratar, men tyvärr har hösten inneburit fler fysiska möten än de på telefon. Nu var inte tanken att beklaga sig utan snarare förklara hur den stora utomhuslängtan växer sig större och större i både fötter och huvud. Varje tillfälle som finns vill jag finnas till utomhus. Utomhus i frisk luft, utomhus i grå-dis, utomhus i duggregn. Ja, det spelar ingen större roll vad väderprognosen säger, jag greppar gärna de tillfällen som tas.

dsc_0054

Idag var ett sådant tillfälle. Grått och snöblandat regn i luften. Precis noll grader men ändå ljuvligt. Lungor som slår kullerbyttor av glädje  och till och med ko-skit luktar ljuvligt.

dsc_0033

Och visst är de söta – kossorna? Önskar att de inte var så skygga bara.

Kommentera

