Höstlistan 2016

Förra året såg höstlistan ut såhär. Ett år har gått och hösten i år har känts kort. Sommaren stannade så länge och när hösten var som mest sprakande var jag fullt upptagen med annat. Nu har första snön både fallit och försvunnit och även om almanackan fortfarande skriver höstmånad visar vinden att vintern är på ingång. Här kommer årets höstlista.

dsc_5833dsc_5284

Det bästa med hösten?

Lugnet som infinner sig. Inga stora förväntningar. Vardagen – som är det jag tycker mest om.

dsc_4882

Hur har mat-hösten varit?

Som vanligt längtar jag efter soppor och grytor. Pumpasoppa har värmt i magen ett par gånger. Linneas köttfärs med morot och linser har också testats. Som vanligt kan jag inte följa recept till punkt och pricka utan ändrar både här och där. ”Mer grönsaker till folket!”  är, liksom alltid, mitt budskap och är det inte dags att ändra momssatser på matvaror, för att främja bra val?

Att dricka då?

Te och vatten. Möjligtvis varm mjölk med kakao. Minns faktiskt inte när jag drack något annat än de tre alternativen. Nyvunna fina vänner skålar dock med en kork whiskey, men fina vänner accepterar också att whiskey inte är min melodi.

dsc_6504

dsc_6742

Vilket plagg blev mest använt?

Något stickat, varmt. Eller….vid närmre eftertanke är det kanske några lurviga varma sockor som åkt på om kvällarna.

dsc_6681

Vad har du gjort om dagarna egentligen?

Denna hösten har Stina börjat i skolan så nu jobbar jag för fullt igen.

dsc_6582

Vad lyssnar du på?

Senaste veckorna, mycket hesa halsar och hostningar. Hade hellre svart jazzen som fortfarande är högt älskad.

dsc_6612

Vad läser du?

Inte mycket att berätta om här. En del fakta för jobb och i övrigt fina bloggar.

dsc_6199

Vad tittar du på?

Naturen utomhus! Inte ett TV-program sedan ”På spåret” slutade. Men nu är det kanske snart säsongspremiär igen. Min man brukar berätta när det är dags.

Vad var bäst med sommaren?

Jag som inte är så förtjust i att resa långt har uppskattat de mindre utflykterna, som fyra dagar i Stockholm med barnen, tre dagar i Helsingborg och en helg i Jönköping. Lagom nära, mat som Lisa tål och inget dåligt miljösamvete för flygplan.

dsc_5867

Några planer för resten av hösten?

Hoppas på att få fota mer frost! Och även snö framöver.

dsc_5873

 

Här finns några fler listor om hösten:

Caisa K

Atilio

 

2 reaktioner på ”Höstlistan 2016

Kommentera

