Frosten

Jag vaknar strax före sex. Kroppen berättar att det är dags att gå upp. Full av energi och  rastlös redan i den tidiga morgontimman finner jag sällan ro att ligga kvar under täcket. September har blivit oktober och morgonen är svart. Mörkret är en av mina bästa vänner. Snuvan är tjock i näsan men ändå är det något som signalerar om andra dofter. Något bekant men ändå odefinierbart.

img_5724

Det tar någon minut men sedan slår minnet till med full kraft. Det doftar kyla! Fortfarande är mörkret kompakt och döljer sanningen men i bara underkläder och vinterjacka låser jag upp dörren och tar ett litet steg ut. Mina andetag kan misstas för en rökares och plötsligt får jag brått att få på mig något varmare. En morgon som denna får inte gå till spillo.

dsc_0874

Årets första frost och jag älskar den.

 

4 reaktioner på ”Frosten

Kommentera

