Jönköping

Det finns två platser jag skulle kunna tänka mig att åka till även om resan blir lång. Island är en och efter Cecilia Hedins fotografier från Färöarna har just Färöarna blivit den andra. Nu är inga av de resmålen aktuella om man bara har två dagar på sig, vilket både barnen och miljön tackar för, så vad skall man då hitta på över helgen…? Jag googlade ”äventyrsbad” och hamnade i Jönköping.

Google kan vara en av livets bästa vardagshjälpredor som nu fick hjälpa mig att leta reda på ett blogginlägg som svagt låg kvar i minnet. Men visst, google hittade det på några sekunder, så utöver äventyrsbadet fick vi sett lite fler platser.

dsc_5073

Tändsticksområdet påminde mig om en av mina favoritplatser, Nääs Fabriker. Teglet som är så vackert, som man tyvärr ser så sällan nu för tiden. Varför är det så egentligen?

dsc_5084

Finakademin, en sån där söt liten butik som man bara önskar allt gott  ❤ Trevlig personal, fina saker och kärlek i luften.

dsc_5110

Google rekommenderade även restaurangs N.E.O. men jag blev inte direkt imponerad. Maten var bra, men min och barnens mat kom på olika tider och utan dricka. Under tiden vi väntade passade Lisa på att klicka några bilder på solnedgången utanför. Hon önskar sig en egen kamera i julklapp.

dsc_5158

Att vakna med glada barn och hotellfrukost kan vara en av de bättre söndagarna i livet. Hotell med alternativ även för allergiker är ju för oss en förutsättning för att det skall fungera, och när alternativen är syltmackor passar Lisa på. Hör ju inte direkt till vardagen om man säger så…

dsc_5173

Stina föredrog också att hålla sig långt från vardagsmat och valde pannkaka med nutella. Vanemänniska som jag är tog jag det vanliga.

dsc_5168

Inget slår fil. Skulle välja det hundra gånger av hundra.

Lite pingis efter frukosten, sedan var det dags att se lite mer av Jönköping. Den fina utsikten och lekplatsen i stadsparken var rolig för både vuxna och barn. Dessutom fanns fågeldamm med nästan tama ankor och vackra torkade blommor.

dsc_5258dsc_5284

 

 

En sväng in till centrum för besök på Fabriken fick det också bli.

dsc_5195

 

 

dsc_5199

Framåt eftermiddagen blev det dags att tänka på hemfärd, men först ett stopp på Dumme Mosse.

dsc_5351

Någonstans där tyckte barnen att jag blev lite tjatig, men det var nästan tvugnet att utbrista ”ser ni hur vackert det är?” ungefär var femte steg. Men hur vacker miljön än var så är ju ändå det bästa med att vara borta att få tillbringa tid – utan disk, städ, läxor, tvätt…- med mina bästa människor, de där två som växer allt för fort  ❤

dsc_5510dsc_5403

 

 

 

 

 

Kommentera

