Luktärt & Söndagsstilleben vecka 33 2016

DSC_4196

Finns det bättre doft än luktärt?  Tror nästan inte det. Ändå lyckades jag inte peta ner frön i tid, så det är faktiskt först nu jag har gott om blommande luktärter. När det kommer till blommor och blad väljer jag ofta genvägar, lägger helst inte tid på att förkultivera inne eller så från frö på plats om det finns små plantor som är redo att sättas ut, men de luktärter man ofta hittar i gröna boxar brukar vara i blandade färger. Inget fel i det, men inte just vad jag vill ha så därför är luktärter något jag sår från frö.

DSC_4194

Förutom doften är det helt klart en fördel att man nästan får fler blommor ju fler man plockar av. Och att gå ut en tidig morgon när fukten fortfarande hänger i luften för att plocka, det gör jag gärna gång på gång.

 

En reaktion på ”Luktärt & Söndagsstilleben vecka 33 2016

  1. Svar: Vad kul att höra att du känner så! Jag har aldrig varit där förut men jag har ju förstått att det blivit en turistort, samtidigt som många som bor i och omkring Åre verkligen älskar natur och friluftsliv. Jag kan också förstå utvecklingen men jag tror och hoppas att många som bor eller reser dit kommer just för naturen, den var verkligen enastående och jag vet att vi kommer återvända av just den anledningen – vi var aldrig ens in i centrala Åre faktiskt 🙂

Kommentera

