Ek

Idag har vinden inte bara blåst snålt runt knutarna utan riktigt sjungt ut i trädtopparna. Silverpäronet som väntar på plantering men som tillsvidare står i kruka på altanen återfanns ett par meter längre bort, turligt nog fortfarande relativt intakt. Dörrmattan vid entrén är ännu försvunnen och funderar man på att ta cykeln skall man nog tänka på vilket håll man skall åt.

DSC_3720

Jag vet inte hur det är med er, men för mig är det omöjligt att gå förbi en nedfallen fin gren, vackra små stenar eller någon blomma som bara ropar på uppmärksamhet. Hela jag bara sugs dit och måste plocka upp. Det händer inte sällan att jag tar några steg förbi och får vända tillbaka.

DSC_3716

Det bra vinden för med sig är att jag kunde göra ett toppen fynd, helt gratis direkt ur diket idag. Vinden var vänlig att lämna sina spår genom att knäcka grenar både här och där och lämna till vem som ville ha. Nu låg där avbrutna grenar från en stor ek och dessutom satt otroligt vackra ekollon kvar. Omöjligt att bara gå vidare. Gladare kan man knappt bli.

DSC_3724

Den här sortens grönska ger så mycket liv hemma. Det måste inte alltid vara stora fantastiska arrangemang med snittblommor – även om jag ju älskar det med. Grenen som nu hamnat i DBKD-vasen i trappan påminner mig om ett av mina favoritställen, skogen. Och vem vill inte bli påmind om sådant? På samma sätt som man samlar reseminnen. Så ut och fynda 😉

4 reaktioner på ”Ek

  1. Åh så fint att du tog tillvara på det nedblåsta! Alltid lika vackert med gröna grenar och så fina ekollonen är ❤

  2. Samma här…tar in nedfallna ekollon och kvistar från vår stora ek i trädgården. Skönhet och lycka finns närmare än man tror…..
    /tina

Kommentera

