Om hösten

Ibland kan nästan en oro sprida sig i mig. Det regnar, temperaturen når knappt över femton grader, det är vecka 30 och landet är Sverige.

Stora delar av mina medmänniskor har längtat efter sommaren sedan…oktober? Förväntningarna har varit så höga. Förhoppningarna ännu större. Det är nu livet skall levas! Och så regnar det?

DSC_4773

Solbrännan uteblir, hängmattan ligger oanvänd kvar i sin kartong, människorna trampar varandra på tårna utan att nudda varandra rent fysiskt. Det som skulle bli återhämtning från det gångna – och uppladdning inför ett helt år till – känns snarare som en ballong med ett litet lömskt hål som sakta, sakta släpper ur all luft.

Jag är orolig för hur kollektivet, som befolkningen ibland är, skall klara den mörka årstiden. Hur många tunga tankar kan i sin grund härledas till fel valda semesterveckor?

DSC_7903

 

Nä, jag tror på att året runt se till att vistas utomhus i dagsljus, oavsett årstid eller väder. Att se till att få fina stunder ute i naturen både nära och lite längre bort så ofta det går. Och nu kommer snart min favorit-årstid (kanske säger jag det om alla?) – nämligen Hösten! Hög, frisk luft. Svala, krispiga morgnar och dimma över sjön. Vem bryr sig egentligen om sommaren när man kan få allt det där?

 

2 reaktioner på ”Om hösten

Kommentera

