Sverige-semester

Det är få ställen långt borta som jag är sugen på att åka till. Till viss del beror det nog på att jag är hemmakär och ofta längtar hem rätt fort. En annan anledning handlar om Lisas allergier, en tredje om miljön och flygplan – vad som är värt att flyga till. Men allra mest kanske det handlar om att det finns så otroligt mycket fint att se i Sverige, så mycket att uppleva som passar min rastlöshet betydligt bättre än sol och bad på strand.

Med ny tjänst på jobbet och många projekt på gång blir det ingen längre ledighet just nu. Det gör mig inget alls, sparar gärna dagar till skidåkning under vintern, högsommaren har aldrig varit min favorit-årstid. Men några mindre sverigeresor blir det nog ändå. I helgen blev det två nätter i Helsingborg med utflykter till bland annat Danmark och Mölle. Böljande fält, så fin kontrast mot skogen som är min vardag.

 

DSC_1956

Nu funderar jag på vad vi mer vill se av Sverige. Kanske har ni tips? Öland har funnits med en längre tid. Gotland tänker jag mig kanske i början av september, när det inte är så mycket folk kvar. Åre är ju min ständiga favorit, dessutom finns ju alltid tillgång till boende där hos mamma och pappa, men det är ändå strax över 80 mil, så då får det gärna bli fler än två, tre dagar. Österlen har vi besökt senaste åren men det är ju alltid vackert. Högakusten har jag aldrig sett, men återigen är det lång väg. Lite nyfiken på Jönköping…  Ja, men som sagt, kanske behöver tips 🙂

Och förresten, det finns faktiskt två platser som är långt bort som jag skulle vilja uppleva. Sedan min klasskompis från högstadiet, Rasmus Norlander, hade en fotoutställning från Island (året kan ha varit 2002) har jag inte slutat kunna tänka på naturen där. Annorlunda, spännande.  Kanske är det dags? (Rasmus finns även här)   Samma sak hände när jag såg dessa bilderna av Cecilia Hedin. Blev knäsvag och fick hjärtklappning…

En reaktion på ”Sverige-semester

Kommentera

