Blått är flott

För snart tio år sedan, då vi flyttade in här, grävde vi upp en hel del växter som jag inte var så förtjust i. Tanken var att plantera nytt, men att välja med eftertanke.

Vår trädgård är i mini-format, vi bor i en radhusgavel så vi har trädgård på tre sidor. Framsidan/entrésidan är mer offentlig, gavelsidan känns mest som en passage med möjlighet till förvaring och odling medan baksidan faktiskt är rätt privat. Hen som planerade vårt område gjorde ett bra jobb då baksidorna är vända mot varandra med bara en liten grusgång mellan. Får vi tag på en bra snickare så skall baksidan få ett nytt utseende här under våren/sommaren. Hoppas och längtar verkligen, men mer om det en annan gång och tillbaka till att välja med eftertanke istället.

När jag tänker på min trädgård så vill jag att den skall vara en del av vårt boende. Indelad i funktioner med olika uttryck. Lätt att sköta skall den också vara och helst lummigt grön. Jag har aldrig varit intresserad av att samla tusen olika arter utan tänker mig snarare ett par noga utvalda växter som finns i fler exemplar än ett. Vita blommor i skymning är något av det vackraste jag vet så växter i vitt är givet men sedan har jag liksom fastnat där. Vilka färger skall mer finnas? Färgen skall ju även funka tillsammans med fasaden…

DSC_5947DSC_5578DSC_5686

Ingen av dessa växter finns ännu hos mig, men blått är väl flott? Kanske blir det lite blå växtlighet framöver…bara inte för nära det lila.

Kommentera

