Vårens första

Någon gång i februari kommer längtan smygandes. Blicken letar i rabatter efter små tecken. Aldrig är hus som läcker värme så uppskattade som just då.

DSC_3087

De första små snödropparna är som sagornas droppar med livselixir. Det kommer bli grönt igen, hur avlägset det än kändes då mörkret var som mest kompakt.

DSC_3664

Så småningom har längtan växt sig så stor så mitt frågande och undrande i blomaffärerna når oanade höjder. När kan jag egentligen få tag på något som kan möta mig på trappan?

DSC_3661DSC_3657

Sedan kommer dagen. Dagen med stort D. Äntligen vågar några blyga små glädjespridare flytta hem till mig.

DSC_3669

Egentligen har aldrig pensé varit någon favorit, men varje vår faller jag dit. Vad som helst som kan få stå där utanför dörren.

DSC_3655

Tänka sig, bland alla penséer och påskliljor fanns några små anemoner som jag plockade åt mig fort som tusan. Ibland måste jag bara öppna dörren och titta ut lite, påminna mig om att min trappa faktiskt berikats med ny växtkraft. Vardagsglädje på hög nivå.

 

3 reaktioner på ”Vårens första

Kommentera

