På bordet

Mitt yrke till trots så är träning och kost något jag sällan pratar om, eller är det kanske just på grund av mitt yrke som det blir så?  I samhället är mat något som nästan alla har starka åsikter om och informationsflödet är enormt. Ibland upplever jag det nästan som om vi har så bestämda tankar om hur, vad och när vi skall äta, så vi glömmer att lyssna på den viktiga komponenten – hunger.

DSC_3209

Med det sagt så tror inte jag på allt för strikta ”dieter” som ofta innebär förbud. Jag tror istället på kunskap, så varje individ förstår vad som händer, kan utvärdera sin egen situation (utan påverkan av tidningsrubriker och quick-fix) och ta kloka beslut. Jag tror på långsiktighet och att få in tankesättet att ”äta med hela kroppen och inte bara de första 10 centimetrarna på tungan” som en fin PT-vän till mig en gång uttryckte sig. Att känna sig själv så väl så det som gör gott för just dig är det som smakar bäst.

DSC_3196

Med kunskap blir allt så mycket lättare. Vad består maten av? Förstår jag när jag läser på förpackningen? När jag vet vad makronutrienter och mikronutrienter är, när jag vet på ett ungefär vad mina behov är så blir valen lättare.

DSC_3232

En klick keso i soppan istället för den mer vanliga creme fraîchen. Ett enkelt val med tanke på träningsdos.

DSC_3215

Man äter väl lite med ögat också? Så gärna Lisas fina bricka.

Hur tänker ni?

2 reaktioner på ”På bordet

Kommentera

