Nyårs…

I andra klass gav jag nyårslöftet ”sluta bita på naglarna”. Riktigt lätt att hålla då jag aldrig bitit på naglarna. Mina två bästa vänner som var nagelbitare skulle ha det som löfte och då ville man ju inte vara sämre direkt…

DSC_0847

Sedan dess har inga löften avgetts, men Sandra som ett tag hade podden Källan fick mig på andra tankar inför 2015. Då, i slutet på 2014, levde jag mycket i känslan att jag aldrig fick gjort något här hemma. Visst kunde jag tänka tillbaka och inse att ett och annat golv blivit slipat, väggar fått nya färger och någon betongskiva gjutits. Bland annat. Men ändå fanns där ett gnagande om att jag var långsam. Ineffektiv. Så där och då bestämde jag mig för att dokumentera, fotografera, så att bevis fanns. Lite för att övertyga mig själv.

DSC_0845

Att fota en golvslip, en vägg på väg att få ny tapet, en sänggavel som får nytt överdrag var kanske inte det roligaste. Kan man fota blommor, grenar och vackra miljöer så känns det snäppet roligare, men en del tråk-foto har det ändå blivit och när det där gnaget kommer tillbaka är det bara att bläddra i arkivet och konstatera att saker och ting faktiskt hänt.

DSC_0857

Detta året har jag ett par målsättningar, inga nyårslöften – snarare nyårsönskningar – även om ordet önskning inte riktigt heller känns rätt då det för mig signalerar att det är utanför min påverkan. Mina tankar för året är:

*Gå en fotokurs – jag vill lära mig!

*Se mer av Sverige, inte bara det vi ”vanligtvis” väljer, dvs. Skåne/Österlen och Åre. Favoritställen förvisso, men jag vill uppleva flera bitar av Sveriges vackra natur. Norge skulle också fungera, men främst tänker jag på Gotland, Höga kusten och Öland. Inte nödvändigtvis alla de tre, men något i alla fall. Helst vill jag besöka ställen när det inte riktigt är säsong, tycker ju inte om att trängas.

*Träna smartare. Måste börja tänka på min ålder…kroppen håller kanske inte för allt hur länge till som helst, hur roligt det än är.

*Avsluta projekt. Sätta den där sist listen. Fästa sänggaveln i sängen, få tag på plåtslagaren för den där lilla plåtbiten, komma till beslut i mattfrågan… jo, listan kan göras lång. De där sista lilla så man kan känna att det är färdigt, på RIKTIGT färdigt.

*Besöka ett nytt ställe varje månad. Behöver absolut inte vara något stort, snarare en ny liten butik, ett nytt löparspår eller en nyöppnad restaurang.

Fler tankar om det nya året finns bland annat hos Weronica och Agnes

 

3 reaktioner på ”Nyårs…

  1. Fint att läsa! Det där med att avsluta projekt behöver jag också verkligen öva på.. Att faktiskt skruva fast hyllan i väggen eller att inte bara åka till Ikea och köpa grejerna utan faktiskt också montera ihop dem haha.
    Har också börjat fundera på långsiktig träning, sånt som är skonsamt men bygger upp styrka och förebygger skador osv.
    Låter som överkomliga önskningar du har! Hoppas ditt 2016 blir fyllt av kreativitet och upplevelser 🙂 Kram

  2. Så fint du skriver! Låter verkligen som att du hittat hem med det tidigare målet och det du önskar för i år låter som något jag skulle kunna sno rakt av själv. Speciellt det där med att besöka ett nytt ställe varje månad!

Kommentera

