Vinterlistan

Almanackan säger inte vinter riktigt ännu men den kyliga vinden mot kinderna pratar sitt tydliga språk. Höstlista byts mot Vinterlista som jag fann inne hos Babes in Boyland. Snart är vintern här på riktigt.

Vad är bäst med vintern?

Ljuset en morgon när snön just fallit, mil på längdskidor i folktomma spår, frosten som bildar vackra kristaller.

DSC_9186

Vad kommer du äta?

Har inte tröttnat på värmande soppor ännu. Resten av familjens entusiasm är lägre.

DSC_7689

Vad kommer du dricka?

Te. Kanske riktigt varm mjölk med kanel i.

DSC_8604

Hur kommer ni fira jul?

Traditionsenligt (bortsett från året vi bodde på sjukhus med Stinas leukemibehandling) åker vi till Åre. Lucia-helgen är det dags för barnen, mig, morfar och systern min att packa bilen. Närmre jul fylls huset med fler syskon och mannen.

DSC_6548

Vilka är de bästa julpyssel-tipsen?

Allt som man kan använda papper eller material från naturen till. Gärna många kransar blandat med pappers-pompoms. Sådant som barnen vill vara med på.

DSC_7001

Vad gjorde ni såhär års förra året?

Längtade efter minusgrader, snö och frost.

DSC_6959

Vad lyssnar du på?

Musik kan verkligen sätta stämning. Martin Hedros är given favorit, en annan är denna folkmusik-samling.

Vad läser du?

Varje år plockas ”vinterns goda ting” fram, boken jag fick som julklapp i nionde klass av min dåvarande pojkväns mamma. Jag tycks aldrig tröttna.

Vad var bäst med hösten?

Finare september och oktober – har det funnits? Utomhus har lockat varje sekund.

DSC_3571

Vad har du för vinterplaner?

Hoppas på många snö och frost-ljusa dagar för kameran att föreviga, många skid-dagar med glad familj, många mil på längden och mörka kvällar med tända ljus.

DSC_8658

Välkommen vintern, hoppas du blir snörik och kall.

Finns det fler vinterlistor hos er så skulle jag gärna vilja läsa.

3 reaktioner på ”Vinterlistan

Kommentera

