Månadens Lista – Septmeber

Någon gång måste vara den första, så jag gör ett försök till en Tant Johanna lista.

Teknik har aldrig varit varken en talang eller ett intresseområde, så fortfarande vet jag inte hur jag skulle kunna få foton som inte är mina egna att hamna här. Detta får helt enkelt bli min variant med mina egna bilder.

Bil

Stina är hästintresserad. Längtar otåligt efter sin fem-års-dag då hon tror att det är dax att börja ridskola. Hennes förälskelse och glöden i ögonen är så ärlig och även om hästar aldrig varit min grej så står dom just nu högre i kurs än bilar. Kategorien bil får därmed representeras av ett färdmedel med bara en hästkraft, men som i utbyte skänker så många själar lugn, ro och hälsa.

DSC_7624

Frisyr

När vattnet rinner allt för långsamt ur badkaret går det inte längre att förneka. Mycket av mitt hår befinner sig någon annan stans än i en fyllig böljande frisyr på mitt huvud. Skall sanningen fram så spelar det mig ingen större roll, men hade jag haft samma hårsvall som min fina syster så kunde hon få göra samma frisyrer på mig som hon så fint ordnar till sig själv.

DSC_8655

Kaffekopp

Nej, fortfarande håller jag mig till te. Kaffekopparna, de små nätta med tunna fina porslinskanter, är oftast vackrare, men jag lyckas inte svälja ens en endaste klunk kaffe ändå.

Sedan i somras finns några Swedish grace muggar i tekopps-utbudet här hemma.

DSC_5397

Bok

Ida Magntorns nya bok Home Stories är så fin så egentligen vill jag ha med två böcker här, men förra veckan kom min snälla mormor (som ofta prickar in precis vad jag tycker om) med en överrasknings-present, nämligen Det goda enkla. Kunde inte gjort ett bättre val själv. På julafton i nionde klass fick jag Vinterns goda ting, också skriven och fotad av mor och dotter Fanny och Anna Bergenström, av min dåvarande pojkväns mamma, Jette. Den boken är fortfarande min mest älskade och använda bok och Jette, som alltid varit en stor inspirationskälla, var den i vuxenvärlden som visade mig att färg, form och växter var accepterat att vara intresserad av.

DSC_6236

Mat

Något som ligger mig varmt om hjärtat. Och hjärtat mår nog bättre med bra mat. Önskar att man i skolan fick läsa lite mer näringslära så resten av livet inte behövde bestå av ”quick-fix” rubriker som utan kunskap kan förefalla som sanningar. Fin-fikan på Sthlm Raw igår var så god! Syrlig och krämig. Bättre alternativ än Brago-kex eller Kanelgifflar enligt mig.

DSC_6183

Musik

Hur skall man kunna välja när det finns så mycket bra? Men Nina Ramsby & Martin Hedros – Jazzen, ligger alltid bra till. Arbetsskadad kanske man kan kalla det, men oftast innebär musiklyssnande papper och penna. En takt – ett streck. Bra då med fina block.

DSC_0385

Och till sist:

Resmål

Längtar aldrig långt bort, men mitt andra hem – Åre – är alltid en del av mig. Denna hösten blir kanske den första på många år utan att andas frisk fjällluft och njuta av total tystnad (om man räknar bort barnen då). Åre är vackert året om men lite extra fint i höstfärger.

DSC_5869

Men min dagliga längtan är ut till skogen. Finns det något bättre just nu?

DSC_5749

Dimma över sjön på morgonen.

DSC_5692

Tror att jag skulle kunna göra en hel lista bestående av fördelar med höstskog, men det är i sådana fall en helt annan lista än denna.

3 reaktioner på ”Månadens Lista – Septmeber

    • Tack Hildur! Kul att höra.
      Vill gärna lära mig fota mer – men så svårt det är att sålla bland olika kurser…
      Finns det något sätt jag kan bidra eller hjälpa dig på så – let me know. Jublar varje gång det kommer en ny Kom-in-podd 🙂

Kommentera

