Ett rum att sova i

I vårt lilla bo finns tre rum som skulle kunna benämnas ”sovrum”. Ett stort med egen toalett på ovanvåningen, ett med tillhörande klädkammare granne med hallen och så ett litet inklämt mellan vardagsrum och trappan. Vi har bytt rum ett par gånger och hunnit testa alla tre.

Försommarens och sommarens projekt har varit att få ordning på det där minsta rummet, där vi vuxna, ja – och Stina då – eftersom hon kommer tassande varje natt, skall sova. Efter att ha testat alla rum kändes denna lösningen bäst. Barnen har större rum där de faktiskt kan vara med kompisar, leka, måla, pyssla och bygga utan att det blir litet och instängt. Vi som bara sover (och förvarar kläder) i vårt rum behöver inte någon stor yta.

Golvet är nu slipat (slipmaskinen och jag kommer mycket bra överens), betsat mörkt och vaxat ovanpå betsen. Taket är målat. En ny byrå infälld i väggen (den har jag fått hjälp med), väggarna tapetserade, och så sakteliga börjar det kännas som ett riktigt rum.

Nu är det mest detaljer kvar. Saker som skall få rummet att kännas som vår egen lugna plats och dessutom göra det funktionellt. Igår gjorde Lisa och jag drömfångare, om nu några dåliga drömmar skulle våga sig in. Kanske inte så viktigt ur en praktisk synvinkel, men jag lovar att komplettera med krokar att hänga upp kläder på som är ”under användning”.

DSC_2567 DSC_2576

Än så länge är rummet ganska tomt, men på min sida av sängen har en liten hylla kommit upp. Vasen med luktärt gör inte morgonen sämre direkt.

DSC_2577

Idéen till sänggaveln tror jag kommer från Hildur. Sy är inte en av sysslorna jag vanligtvis tar mig för, men jag tror ju på ”vill man så kan man”. Ljusstaken har flyttat runt mellan fönsterkarmar, bord och hyllor i sina olika skepnader. Just nu fick den bygga lite höjd i ett fönster med allt för grund fönsterbräda.

DSC_2581

Kommentera

