Liljekonvalj

Jag vet inte hur ofta jag säger ”det här är min favorit-blomma”. Troligen rätt ofta.

Det börjar då våren närmar sig för att ta över efter vintern, eller faktiskt ibland redan i slutet på januari, när de första snödropparna visar sig (så efterlängtat). Sedan kommer våren med vitsippe-hav som breder ut sig och man vill ut och plocka varje kväll. Vidare till små nätta skogsvioler och alla fina vippiga grässorter. Körsbärskvistar, äppleblommor och magnolior. För att inte tala om trädgårdens mer stolta växter som pioner, eller varför inte chokladblommor och löjtnandshjärtan? Doften av höstflox är underbar. När naturen inte bjuder lika mycket på sig finns vår lokala lilla blomsterhandel och står till tjänst med barndoms-favoriter som iris och fresia (doften! – igen).

Men största favoriten av de alla kära kanske ändå är liljekonvaljen. Så vacker, väldoftande, vit (favoritfärgen i växtväg) och så många barndomsminnen.

DSC_0432

Samma sak är det nog med månaderna. ”Åh, mars är min favoritmånad – så många förhoppningar”, ”Känn så skön hög frisk luft det är nu i september” eller ”December är så mysigt. Hyacinter och samvaro”.

För hur är det man säger? Kärleken är inte begränsad, den räcker till alla.

2 reaktioner på ”Liljekonvalj

  1. Åh, jag känner igen mig i varenda ord av det du skriver. Favoriterna varierar i och med årstidernas takt… Men Liljekonvalj är något extra. Ja, åtminstone precis just nu! 🙂

Kommentera

